Dobre wystąpienie – 3 wskazówki

Prowadzenie skutecznych wystąpień publicznych to dziś piekielnie wartościowa umiejętność. Często pełni bardzo istotną rolę zarówno w obszarze rozwoju osobistego, jak i zawodowego.

Jeżeli rozpoczynasz swoją przygodę z nauką wystąpień publicznych przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc w tworzeniu lepszych komunikatów i prowadzeniu skuteczniejszych prezentacji i wystąpień.

Struktura wystąpienia

Monotonia nie sprzyja utrzymaniu uwagi odbiorców. Zbyt wczesne przekazanie kluczowych informacji również może okazać się kiepskim posunięciem – podobnie zresztą jak wplatanie ich w nieco mniej ciekawe części wystąpienia, przedstawiane w połowie prezentacji. Rozpocznij od struktury. Możesz wykorzystać najprostszy model, oparty o wstęp, rozwinięcie i zakończenie.

Początek wystąpienia bardzo często jest tą częścią, w której słuchacze poświęcają Ci najwięcej uwagi. Warto wykorzystać ten czas na przedstawienie planu wystąpienia i zaciekawienie, poprzez które spróbujesz utrzymywać wysoki poziom zainteresowania słuchaczy. Pamiętaj o tym, by ważne informacje przekazać na początku, ale upewnij się, że robisz to dopiero wtedy, gdy wszyscy odbiorcy są gotowi, by słuchać.

Nie przeciągaj

Tym, co w dużym stopniu ma wpływ na utrzymanie uwagi słuchaczy, jest między innymi długość Twojego wystąpienia. Warto przyjrzeć się temu aspektowi na kilku płaszczyznach. Po pierwsze – zwróć uwagę na to, by dopasować czas wystąpienia do warunków. Po drugie – zwróć uwagę na długość poszczególnych części prezentacji. Po trzecie – staraj się używać krótkich, prostych zdań.

Buduj kontakt

Wpatrywanie się we własne slajdy lub śledzenie wzrokiem sufitu i okien to kiepski pomysł. Jedną z ogromnych wartości, dla których dochodzi do spotkania w rzeczywistości, a nie przesłania sobie kilku mailu jest możliwość bezpośredniego kontaktu. Wykorzystaj to do tego, by pozwolić odbiorcom Cię poznać i zdobądź zainteresowanie.

Co więcej – jeżeli nie wykorzystasz możliwości bezpośredniego kontaktu do tego, by pozwolić odbiorcom Cię poznać i dzielić się autentycznymi odczuciami – możesz czuć się jak “obca postać niechętnie wystawiona na ocenę”.

Write a Reply or Comment

Your email address will not be published.